برنامه رژیم غذایی

انواع رژیم های غذایی

برنامه رژیم غذایی

انواع رژیم های غذایی

رژیم کتوژنیک چیست؟

اگر به دنبال یک برنامه رژیم غذایی هستید حتما برای شما این سوال پیش آمده که از کدام رژیم غذایی استفاده کنم. گاها هم ممکن است انواع رژیم‌های غذایی را شنیده باشید یا در مورد آن‌ها تحقیق کرده باشید. قبل از آن‌که بخواهم در این نوشته از برنامه رژیم غذایی کتوژنیک صحبت کنم  لازم است این مورد و تاکید کنم که انتخاب نوع ٰرژیم رو به متخصص بسپارید. شما بر حسب مطالعات خودتون کار سختیه که یک رژیم و انتخاب کنید. ممکنه بعضی از این رژیما اصلا مناسب شما نباشه و یا باعث عوارض خاصی برای شما بشه.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتو یک رژیم غذایی مبتنی بر کربوهیدرات کم و چربی زیاد می‌باشد. وقتی شما مصرف کربوهیدرات کمی داشته باشید بدن به سراغ چربی‌ها برای تامین کالری مورد نیاز خودش میره. برنامه رژیم غذایی کتوژنیک جزو رژیم‌های غذایی سخت حساب میشه. خیلی‌ها بعد از یه مدت کوتاه ممکنه خسته بشن و از ادامه این رژیم خودداری کنن. به همین دلیل بهتره قبل از انتخاب این رژیم علاوه بر توصیه‌های متخصص تغذیه به رفتارها و اراده خودتون در مسیر زندگی نیز توجه کنید.

رژیم کتوژنیک مناسب افراد دیابتی هست؟

این برنامه رژیم غذایی قند خون و سطح انسولین بدن را کاهش داده و باعث می‌شود متابولیسم بدن برای تامین کالری به جای استفاده از کربوهیدرات‌ها به سمت مصرف چربی و کتون ها برود. رژیم کتوژنیک باعث افزایش حساسیت به انسولین تا حدود ۷۵٪ می‌شود. بنابراین برای افراد دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت مناسب می‌باشد.

انواع رژیم کتوژنیک

بر حسب درصد مصرف کربوهیدرات‌ها انواع مختلفی از این رژیم غذایی وجود دارد هرچند که نوع استاندارد آن رایج تر بوده و طرفداران بیشتری دارد.

رژیم کتوژنیک استاندارد:‌ مصرف کربوهیدرات تنها ۵٪ بوده و ۷۵٪ چربی و ۲۰٪ پروتئین می باشد.

رژیم کتوژنیک پر پروتئین: ۶۰٪ چربی و ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات

رژیم کتوژنیک هدفمند: میزان مصرف کربوهیدرات قبل از تمرینات بیشتر می‌باشد.

رژیم کتوژنیک چرخشی: میزان مصرف کربوهیدرات چرخشی افزایش می‌یابد. مثلا ۵ روز شما یک رژیم کتو سخت خواهید داشت و دو روز میزان کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کند.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد